Головна | Реєстрація | Вхід | RSSВівторок, 19.03.2024, 13:22
Добровеличківський центр дитячої та юнацької творчості
Меню сайту
Свята та події
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Погода
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Ляльковий театр

 

Гурток «Ляльковий театр»

Головне завдання – зацікавити дітей в організації лялькового театру.

Мета лялькового театру-  навчати техніці та прийомам ляльководіння та  

                                                 самостійного  виготовлення ляльок і декорацій;

                                                 познайомити дітей з казками, з народними

                                                 звичаями та обрядами, прищепити любов до усної

                                                 народної    творчості; розвивати художні  та

                                                 театральні здібності школярів; виховувати естетичні

                                                 почуття, любов до духовних надбань українського

                                                 народу.

 

Основні напрямки навчання:

  • Техніка ляльководіння
  • Пластика та сценічний рух
  • Освітньо – розвиваючі ігри
  • Репетиційно-постановочна робота
  • Техніка виготовлення ляльки
  • Сценічна мова

 Розвиток народної духовності молодших школярів засобами лялькового мистецтва

Методичні рекомендації по організації гуртка «Ляльковий театр» для початківців

 Ляльковий театр належить до найстарішого виду мистецтва. Джерелами виникнення театру ляльок як виду мистецтва була дитяча гра, народні ігри та обряди, а також ігри скоморохів.

   Старовинний ляльковий театр в Україні -  «Вертеп» зародився в кінці 17 століття і являв собою поєднання релігійної різдвяної драми й світської гри, елементів усної народнопоетичної творчості.

 Тому, найпершим завданням при організації шкільного лялькового театру є підбір репертуару. Це може бути  українська народна казка, пісня, вірш, байка, адже в них відображений весь культурно-історичний, мистецький шлях нашого народу. Так як учням 1-2 класів самим озвучувати ляльку та одночасно її  водити ще важко, то рекомендуємо використати аудіо запис, або, раніше записану  дітьми, фонограму.

Для перших вистав найкраще використовувати українську народну казку, так як усі діти люблять слухати казки, розігрувати їх, імпровізувати. За допомогою казки школярі вчаться розрізняти добро і зло, прекрасне і потворне, радісне і сумне, у них формуються правильні духовні цінності, любов до народного мистецтва.

Другим етапом організації лялькового театру є виготовлення ширми, декорацій та ляльок. У ляльковій виставі ширма потрібна для того, щоб сховати актора. Висота її має дорівнювати середньому зросту ляльковода. Форми ширми бувають найрізноманітніші.  Її розміри і зовнішній вигляд будуть залежати від приміщення, де буде йти лялькова вистава, призначення (транспортування), матеріалів та коштів.

Тимчасова  ширма 

найкраща для тренажу. На двох стояках укосу закріплюється перекладина-грядка на потрібній для виконавців висоті. Доки ляльководи не привчаться правильно поводитися за ширмою, завішувати її не варто.

Ширму треба доповнити задником. Він може бути постійним і змінним. Задник має бути ширшим за ширму, щоб глядач не бачив його боків, і опускається нижче від ширми, щоб не було видно його нижньої частини.

І от, нарешті, час приступати й до виготовлення ляльки. Театральний досвід переконує, що юним ляльководам найкраще починати з роботи з лялькою-петрушкою. Вона проста й виразна, може виконувати багато дій, адже в ній схована рука артиста.

Участь дітей у виготовленні ляльок — один з найцінніших факторів згуртування дитячого колективу, корисний виховний момент: школярі не лише вчаться технології виготовлення, а й знайомляться з українським народним мистецтвом та побутом (виготовлення та прикрашання одягу ляльок, бутафорії, декорацій) .

В основному ляльководи використовують у своїй роботі три системи ляльок: 1) ляльку-маріонетку, або ляльку на нитках (ляльковод стоїть на підвищенні ззаду ширми й тримає в руках «ногу» — спеціальний пристрій, за допомогою якого лялька рухається); 2) ляльку-петрушку, або ляльку на пальцях, рукавичну ляльку (ляльковод приводить її в дію, надягаючи собі на руку); 3) тростинну ляльку (ляльковод приводить її руки в дію за допомогою  дерев'яних  тростин  або  сталевих  дротів).

Для шкільного театру найзручніша петрушечна лялька.

По-різному будують свої перші заняття з майбутніми ляльководами художні керівники: хто починає роботу з тренажними ляльками, хто готову ляльку з майбутньої вистави зразу надягає учневі на руку і пропонує вчити її ходити на ширмі.

Робота ляльковода потребує певних фізичних зусиль: доводиться якийсь час тримати руки піднятими, від чого вони швидко втомлюються, болять м'язи шиї, спини, плечей. Тому кожне заняття бажано починати із спеціальних фізичних вправ, обов'язково під музичний супровід, щоб розвивати в дітей почуття ритму. Навантаження на них під час цих занять треба збільшувати поступово.

            До декорацій ставляться такі вимоги. Вони повинні відповідати змісту п'єси, узгоджуватися  за розмірами і стилем з ляльками, бути легкими, портативними. Вони також мають бути зручними, щоб їх було легко міняти, не загромаджувати ширму й не закривати ляльку. Передню частину ширми доцільно по можливості залишати вільною від декорацій, оскільки це найвигідніше місце для гри ляльки.

      Отже, є ширма, оформлення, виготовлено ляльки. Тепер можна починати вправлятися з лялькою на ширмі. Але спочатку учням треба пояснити, що мистецтво театру, в тому числі й лялькового, побудоване на рухах і діях. У дії нерозривно поєднуються думка, почуття, уява і фізична поведінка актора-образу. Дія - вольовий акт людської поведінки, спрямований до певної мети. Жодний фізичний рух на сцені не може бути сам по собі, він має зумовлюватися логікою сценічної дії.

Етапи постановки лялькової п’єси:

  1. Прослуховування аудіо запису чи читання казки.
  2. Розподіл ролей.
  3. Обговорення образів героїв.
  4. Застольний період-програвання дітьми своїх героїв, сидячи за столом.
  5. Робота за ширмою

 Лялькова вистава обов’язково повинна відповідати віку дитини не тільки за формою, а й за змістом і тривати не більше 15-20 хвилин.

Акторська робота з ляльками – найвідповідальніший етап у роботі з дітьми.

Рухи ляльки-петрушки повинні бути дуже економними й лаконічними, інакше складатиметься враження метушні, плутанини.

Насамперед треба навчитися надягати ляльку на руку: вказівний палець ляльковода в голові ляльки, великий — у лівій ручці, мізинець — у правій, середній і підмізинний пальці актора притиснуті до долоні.

 Рука актора з лялькою повинна бути не напруженою, вільно згинатися в кисті, ліктьовому і плечовому суглобах. Початківцям важко тримати ляльку вертикально, вони «завалюють» її на себе. Про це треба весь час нагадувати дітям, важливо також навчитися «відчувати» підлогу — тримати ляльку на умовному рівні, а це означає, що грядка має досягати колін ляльки. Якщо тримати ляльку вище, буде видно руку ляльковода, нижче - глядач побачить лише півляльки. Потім треба навчити ляльку ходити.

Юний ляльковод дізнається, що, зображаючи рух ляльки, повинен рухатися і актор, бо коли просто пронести ляльку над ширмою, то в глядача може скластися враження, що лялька не йде, а «пливе». Зобразити рух можна підкреслюванням кроків ляльки ритмічними поштовхами ліктя руки, на яку вона вдягнута. Рухи ляльки й ліктя повинні бути синхронними. Коли лялька йде або біжить, її треба трохи нахиляти вперед. Голову ляльки не можна піднімати вгору, інакше глядачеві буде видно лише її підборіддя.

Тепер треба навчитися садити ляльку на ширму. Коли просто опустите її нижче від грядки, глядач подумає, що вона провалилася. Садити ляльку треба так, як ви сідаєте на стілець: згинаєте руку в зап'ясті, опускаєте ляльку на грядку ширми, а потім розгинаєте руку — лялька сіла. Коли вона встає, роблять ті самі рухи, тільки в зворотному напрямку. Під час ходьби ручки ляльки складені разом  і притиснуті до тулуба. Треба весь час підтримувати в глядача ілюзію,  ніби   лялька   ходить   по   твердій   поверхні. Головне - «оживити» кожний рух, зробити його дійовим. Коли лялька добре грає за ширмою, то глядачі часто забувають, що її веде актор, вони дивуються і радіють натуральній поведінці ляльки. Виявляється, що ходити можна по-різному: повільно, зігнувшись, часто спотикаючись, іде дідусь; і швидко, весело біжить хлопчик. Кожна лялька має рухатися відповідно до характеру свого персонажу.

У процесі вправляння юні актори набувають певного досвіду. Вони дізнаються, що для того, щоб лялька «бачила» глядача, а він - її обличчя, ляльководові треба злегка нахиляти її в зал. У масових етюдах, сценах головне - взаємодія ляльок. Скажімо, на сцені кілька  ляльок, одна з них говорить, а інші рухаються. Глядач, звичайно, не зрозуміє, яка з ляльок говорить. Та лялька, що говорить, повинна жестикулювати, інші, ті, що слухають, - стоять нерухомо. Під час розмови ляльки не повинні стояти близько одна до одної.

          Завершальний етап підготовкигенеральна репетиція, яка має йти в тому самому темпі, що й прем’єра. Тут треба перевірити взаємозв'язок між окремими епізодами і сценами, дати змогу виконавцям відчути всю виставу в цілому. Варто запросити на генеральну репетицію і деяких глядачів, з тих, хто любить ляльковий театр. Вони вкажуть на ряд недоліків, які треба усунути до прем'єри.

 І нарешті — прем'єра! Треба зробити гарні афіші, виготовити запрошення вчителям, батькам, шефам, учням. Святково прибрати зал, призначити чергових. А після прем'єри обов'язкове обговорення вистави як з глядачами, так і в своєму колективі.

Ляльковий театр — чарівне вікно, крізь яке діти бачать, як бореться добро зі злом, як перемагає правда, як людина несе свою відповідальність перед світом. Завдяки театру історія та сучасне життя набувають для маленьких глядачів конкретних форм, а участь у самодіяльності створює найкращі умови для виявлення та розвитку природних задатків, певних навичок, дає змогу відчути насолоду в процесі творчості, що й стане внутрішнім спонуканням до участі в художній самодіяльності.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вхід на сайт
Пошук
Годинник
Календар
«  Березень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Архів записів
Друзі сайту
  • КОІППО
  • Відділ освіти, молоді та спорту Добровеличківської РДА
  • РМК відділу освіти, молоді та спорту Добровеличківської РДА

  • Copyright MyCorp © 2024
    Зробити безкоштовний сайт з uCoz