Перш ніж почати роботу гуртка, його керівник надає адміністрації установи програму роботи гуртка, рекомендовану Міністерством освіти і науки України. Якщо така програма відсутня, керівник гуртка складає програму самостійно у відповідності до Типових навчальних планів позашкільних навчальних закладів згідно з трирівневою класифікацією навчання (початковий, основний, вищий рівні) терміном на 1 місяць, 6 місяців, 1 рік (початковий рівень), 1—4 роки (основний та вищий рівні).
Навчальні програми повинні ґрунтуватися на освітніх стандартах, забезпечуючи науковість змісту, систематичність і послідовність навчання, творчість, доступність і індивідуальний підхід, доцільність вибору форм і методів навчання.
Програма (від грец. — об'ява, розпорядження) — зміст і план діяльності; виклад основних положень діяльності організації або окремого діяча, а також короткий виклад навчального предмета.
Програми можуть бути:
• однопрофільними;
• комплексними;
• наскрізними;
• модульними;
• пошуково-орієнтованими;
• інтегрованими тощо.
Авторська програма — програма, розроблена автором (авторським колективом) на основі власної методичної концепції, спрямована на оновлення наявного змісту з метою підвищення ефективності навчально-виховної діяльності.
Адаптована програма — програма, розроблена на основі іншої програми з метою адаптації до умов роботи конкретного гуртка, концепції навчального закладу, контингенту учнів.
Авторська програма, як і будь-який інноваційний проект, має пройти фахову та науково-методичну експертизу. У листі Міністерства освіти і науки України № 1/9—472 від 28.10.2002 р. «Про застосування Закону України «Про загальну середню освіту» щодо розширення мережі та організації навчально-виховного процесу у гімназіях, ліцеях, колегіумах» зазначено: «Авторські навчальні програми та посібники, розроблені педагогічними працівниками гімназії, ліцею, колегіуму, вищих навчальних закладів, науково-дослідних установ для використання під час вивчення варіативної складової навчального плану, можуть використовуватися після відповідного рецензування, схвалення науковими радами певного профілю, погодження в обласних інститутах післядипломної освіти і затвердження відповідними управліннями освіти і науки облдержадміністрацій».
У програму мають бути закладені:
— особистісна орієнтація змісту;
— прикладна спрямованість освітнього процесу;
— теоретичні пояснення та емпіричні дані;
— конкретність і доцільність вживаних наукових понять, термінології, символіки;
— цілісність: повнота, логічність, взаємозв'язок окремих компонентів;
— дотримання принципу науковості відповідно до досягнень сучасної науки;
— доступність навчального матеріалу для дітей та учнівської молоді відповідно до віку та попередньої підготовки;
— відповідність державним завданням розвитку, навчання й виховання підростаючого покоління;
— відповідність обсягу навчального матеріалу нормам навантаження та кількості навчальних годин;
— змістовність програми, чітке й конкретне визначення роботи гуртка, клубу, секції, творчого об'єднання;
— відповідність змісту програми передбачуваним видам навчальної діяльності;
— спрямованість навчального матеріалу на розвиток пізнавальних і творчих здібностей вихованців;
— врахування досвіду створення й апробації чинних аналогічних програм;
— урахування можливості й доцільності використання комп'ютерної техніки, інших засобів навчання, типового обладнання, ілюстрованого матеріалу тощо;
— використання знань з основних і суміжних предметів, отриманих вихованцями в загальноосвітніх навчальних закладах;
— використання міжпредметних зв'язків;
- відповідність навчально-методичному та матеріально-технічному забезпеченню.
Навчальні програми повинні ґрунтуватися на освітніх стандартах основних дисциплін, забезпечувати науковість змісту, мати освітню та виховну цінність, систематичність, послідовність навчання, доступність і індивідуальний підхід.
Навчальна програма гуртка має визначену структуру і складається з 5 розділів:
• пояснювальна записка;
• навчально-тематичний план;
• зміст програми;
• основні вимоги до знань, умінь та навичок;
• бібліографія].
І. Пояснювальна записка
Пояснювальна записка є технологічною основою програми, у ній, як правило, розкриваються:
• концепція (методологічна основа) програми, яка відображає методологію діяльності педагога. Концепція містить філософські, світоглядні позиції автора, описує психологічні та педагогічні ідеї, технології; у ній подається соціально-педагогічне осмислення пропонованих змін, методичні положення;
• мета й завдання авторського курсу;
• актуальність, новизна, коротке обґрунтування необхідності нововведень;
• особливості змісту й структури курсу;
• методичні рекомендації щодо реалізації програми.
Також пояснювальна записка включає загальну характеристику програми, рівень навчання, вік дітей, опис організаційних форм і методів подачі теоретичного матеріалу з переліком інноваційних освітніх технологій, режим занять, очікувані результати, форми підведення підсумків реалізації програми.
У пояснювальній записці можна виділити такі частини:
— вступ (мета та завдання роботи гуртка);
— мета програми;
— завдання програми;
— характеристика структури навчальної програми;
— особливості організації навчання в гуртку за рівнями навчання;
— критерії оцінювання навчальних досягнень;
— рекомендації щодо роботи з програмою;
— сприяння вибору професії.
ІІ. Навчально-тематичний план
Навчально-тематичний план складається у формі таблиці з переліком розділів (тем), загальної кількості годин за кожним розділом й годин, призначених на теоретичні й практичні заняття, загальної кількості годин за рік. Доцільно включити в навчально-тематичний план розділи «Масові заходи» (концерти, виставки, творчі звіти, конкурси, змагання), «Екскурсійна діяльність».
Навчально-тематичний план складається щороку (якщо гурток розрахований більш ніж на 1 рік).
Навчально-тематичний план
№
|
Назва розділу
|
Кількість годин
|
|
|
Теорія
|
Практика
|
Разом
|
1
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
Разом
|
|
|
|
У цьому розділі подаються також рекомендації щодо перевірки та оцінювання знань вихованців (підсумкова робота, захист проекту, участь у конкурсі, концерті, виступ, залік, екзамен).
III. Зміст програми
У змісті програми вказуються назви розділів (тем) у порядку, що відповідає навчально-тематичному плану, та їх короткий опис. Обов'язковими є послідовність, системність, науковість викладу змісту програми, облік вікових особливостей дітей і рівень навчання. Розкриваються форми організації занять (навчальні, виїзні, лабораторні, дослідницькі, проективні, вправи, тренінги тощо), дається обґрунтування доцільності використання комп'ютерної техніки і типового устаткування, ілюстративного матеріалу, інших засобів навчання, забезпечення гігієни праці і безпеки життєдіяльності гуртківців.
У процесі роботи над розділом необхідно врахувати вимоги щодо відповідності мети програми її кінцевому результату.
IV. Основні вимоги до знань, умінь та навичок
Даний розділ переважно подається у формі переліку вимог щодо рівня та якості засвоєння змісту навчання, сформованості практичних навичок, вмінь після закінчення вивчення навчального курсу.
Водночас якщо це програма факультативного курсу чи курсу художньо-естетичного циклу, то результатом можуть бути не тільки (і не стільки) знання гуртківців, а й зміни у пізнавальних інтересах і професійних намірах, у психічних механізмах (мисленні, уяві, пам'яті тощо), а також зміни у співвідношенні між репродуктивною та продуктивною сферами психіки дітей, поява прагнення гуртківців до творчості та оволодіння прийомами творчої діяльності тощо.
Єдиною принциповою вимогою до даного розділу програми є можливість розробки системи перевірки результативності вивчення курсу на основі опису очікуваних результатів. Така система може бути представлена у вигляді типових завдань для гуртківців, тестів тощо.
Після переліку вимог до знань та вмінь вихованців необхідно вказати форми і методи діагностики, контролю отриманих результатів.
Вимоги до навчальних досягнень учнів вносяться до таблицю «Прогнозований результат»:
Вихованці повинні знати:
|
Вихованці повинні вміти:
|
V. Бібліографія
У розділі «Бібліографія» вказується перелік використаної, а також рекомендованої літератури для учнів і педагогів, що оформляється відповідно до бібліографічних вимог.
Перелік літератури надається у відповідності до бібліографічних вимог в алфавітному порядку прізвищ авторів. Наприклад:
Література
1. Бех, І. Д. Особистісно зорієнтоване виховання: Науково-методичний посібник [Текст] /1. Д. Бех. — К.: ІЗМН, 1998, — 200 с.
2. Стельмахович, М. Г. Народна педагогіка [Текст] / М. Г. Стельмахович. — К.: Радянська школа, 1985.
Додаткові елементи програми повинні відображати форми і засоби навчання, переважно пов'язані з проблемою забезпечення наочності та практичної спрямованості курсу. Так, для курсів природничого циклу в програмі доцільно розміщувати переліки практичних і лабораторних робіт, тематику екскурсій. Програми з предметів художнього циклу (музика, образотворче мистецтво, хореографія тощо) повинні містити короткі методичні рекомендації, які конкретизують завдання і методи викладання тематичного матеріалу на основі принципу цілісності, тобто розгляд не видів діяльності, а граней мистецтв як єдиного цілого.
Також до додаткових елементів належать:
• перелік додаткової навчальної літератури;
• список методичної літератури, рекомендованої педагогом;
• список наукової та науково-популярної літератури для вихованців з даного напряму;
• методичні рекомендації щодо реалізації та експериментальної перевірки програми.
Технологічні вимоги до програми
Рукопис має бути зроблений комп'ютерним набором через два інтервали у двох примірниках українською мовою. До рукопису додається електрона версія у текстовому редакторі ШОІШ.
Надаються відомості про автора (колектив авторів): прізвище, ім'я, по батькові (повністю), місце роботи, повна адреса (закладу або домашня), контактні телефони.
|