Головна | Реєстрація | Вхід | RSSП`ятниця, 29.03.2024, 12:30
Добровеличківський центр дитячої та юнацької творчості
Меню сайту
Свята та події
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Категорії розділу
Мої файли [1]
Програми для гуртків [3]
Сценарії виховних заходів [7]
На допомогу керівникам гуртків [14]
Банк "Обдарована дитина" [1]
Погода
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » На допомогу керівникам гуртків

Основні вимоги до авторських і адаптованих програм
26.05.2015, 10:48

Перш ніж почати роботу гуртка, його керівник надає адміністрації установи програму роботи гуртка, рекомендовану Міністерством освіти і науки України. Якщо така програма відсутня, керівник гуртка складає програму самостійно у відповідності до Типових навчальних планів позашкільних навчальних закладів згідно з трирівневою класифікацією навчання (початковий, основний, вищий рівні) терміном на 1 місяць, 6 місяців, 1 рік (початковий рівень), 1—4 роки (основний та вищий рівні).

Навчальні програми повинні ґрунтуватися на освітніх стандартах, забезпечуючи науковість змісту, систематичність і послідовність навчання, творчість, доступність і індивідуальний підхід, доцільність вибору форм і методів навчання.

Програма (від грец. — об'ява, розпорядження) — зміст і план діяльності; виклад основних поло­жень діяльності організації або окремого діяча, а також короткий виклад навчального предмета.

Програми можуть бути:

• однопрофільними;

• комплексними;

• наскрізними;

• модульними;

• пошуково-орієнтованими;

• інтегрованими тощо.

Авторська програма — програма, розроблена автором (авторським колективом) на основі власної методичної концепції, спрямована на оновлення наявного змісту з метою підвищення ефективності навчально-виховної діяльності.

Адаптована програма — програма, розроблена на основі іншої програми з метою адаптації до умов роботи конкретного гуртка, концепції навчального закладу, контингенту учнів.

Авторська програма, як і будь-який інноваційний проект, має пройти фахову та науково-методичну експертизу. У листі Міністерства освіти і науки України № 1/9—472 від 28.10.2002 р. «Про застосуван­ня Закону України «Про загальну середню освіту» щодо розширення мережі та організації навчально-виховного процесу у гімназіях, ліцеях, колегіумах» зазначено: «Авторські навчальні програми та посіб­ники, розроблені педагогічними працівниками гімназії, ліцею, колегіуму, вищих навчальних закладів, науково-дослідних установ для використання під час вивчення варіативної складової навчального пла­ну, можуть використовуватися після відповідного рецензування, схвалення науковими радами певно­го профілю, погодження в обласних інститутах післядипломної освіти і затвердження відповідними управліннями освіти і науки облдержадміністрацій».

У програму мають бути закладені:

— особистісна орієнтація змісту;

— прикладна спрямованість освітнього процесу;

— теоретичні пояснення та емпіричні дані;

— конкретність і доцільність вживаних наукових понять, термінології, символіки;

— цілісність: повнота, логічність, взаємозв'язок окремих компонентів;

— дотримання принципу науковості відповідно до досягнень сучасної науки;

— доступність навчального матеріалу для дітей та учнівської молоді відповідно до віку та поперед­ньої підготовки;

— відповідність державним завданням розвитку, навчання й виховання підростаючого покоління;

—  відповідність обсягу навчального матеріалу нормам навантаження та кількості навчальних годин;

—  змістовність програми, чітке й конкретне визначення роботи гуртка, клубу, секції, творчого об'єднання;

— відповідність змісту програми передбачуваним видам навчальної діяльності;

— спрямованість навчального матеріалу на розвиток пізнавальних і творчих здібностей вихованців;

— врахування досвіду створення й апробації чинних аналогічних програм;

— урахування можливості й доцільності використання комп'ютерної техніки, інших засобів нав­чання, типового обладнання, ілюстрованого матеріалу тощо;

— використання знань з основних і суміжних предметів, отриманих вихованцями в загальноосвіт­ніх навчальних закладах;

— використання міжпредметних зв'язків;

  • відповідність навчально-методичному та матеріально-технічному забезпеченню.

Навчальні програми повинні ґрунтуватися на освітніх стандартах основних дисциплін, забезпечу­вати науковість змісту, мати освітню та виховну цінність, систематичність, послідовність навчання, доступність і індивідуальний підхід.

Навчальна програма гуртка має визначену структуру і складається з 5 розділів:

пояснювальна записка;

навчально-тематичний план;

зміст програми;

основні вимоги до знань, умінь та навичок;

бібліографія].

І. Пояснювальна записка

Пояснювальна записка є технологічною основою програми, у ній, як правило, розкриваються:

•  концепція (методологічна основа) програми, яка відображає методологію діяльності педагога. Концепція містить філософські, світоглядні позиції автора, описує психологічні та педагогічні ідеї, тех­нології; у ній подається соціально-педагогічне осмислення пропонованих змін, методичні положення;

• мета й завдання авторського курсу;

• актуальність, новизна, коротке обґрунтування необхідності нововведень;

• особливості змісту й структури курсу;

• методичні рекомендації щодо реалізації програми.

Також пояснювальна записка включає загальну характеристику програми, рівень навчання, вік ді­тей, опис організаційних форм і методів подачі теоретичного матеріалу з переліком інноваційних освіт­ніх технологій, режим занять, очікувані результати, форми підведення підсумків реалізації програми.

У пояснювальній записці можна виділити такі частини:

— вступ (мета та завдання роботи гуртка);

— мета програми;

— завдання програми;

— характеристика структури навчальної програми;

— особливості організації навчання в гуртку за рівнями навчання;

— критерії оцінювання навчальних досягнень;

— рекомендації щодо роботи з програмою;

— сприяння вибору професії.

ІІ. Навчально-тематичний план

Навчально-тематичний план складається у формі таблиці з переліком розділів (тем), загальної кіль­кості годин за кожним розділом й годин, призначених на теоретичні й практичні заняття, загальної кількості годин за рік. Доцільно включити в навчально-тематичний план розділи «Масові заходи» (кон­церти, виставки, творчі звіти, конкурси, змагання), «Екскурсійна діяльність».

Навчально-тематичний план складається щороку (якщо гурток розрахований більш ніж на 1 рік).

Навчально-тематичний план

Назва розділу

Кількість годин

 

 

 

 

Теорія

Практика

Разом

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

Разом

 

 

 

У цьому розділі подаються також рекомендації щодо перевірки та оцінювання знань вихованців (підсумкова робота, захист проекту, участь у конкурсі, концерті, виступ, залік, екзамен).

III. Зміст програми

У змісті програми вказуються назви розділів (тем) у порядку, що відповідає навчально-тематичному плану, та їх короткий опис. Обов'язковими є послідовність, системність, науковість викладу змісту програми, облік вікових особливостей дітей і рівень навчання. Розкриваються форми організації занять (навчальні, виїзні, лабораторні, дослідницькі, проективні, вправи, тренінги тощо), дається обґрунтування доцільності використання комп'ютерної техніки і типового устаткування, ілюстративного мате­ріалу, інших засобів навчання, забезпечення гігієни праці і безпеки життєдіяльності гуртківців.

У процесі роботи над розділом необхідно врахувати вимоги щодо відповідності мети програми її кінцевому результату.

IV.  Основні вимоги до знань, умінь та навичок

Даний розділ переважно подається у формі переліку вимог щодо рівня та якості засвоєння змісту навчання, сформованості практичних навичок, вмінь після закінчення вивчення навчального курсу.

Водночас якщо це програма факультативного курсу чи курсу художньо-естетичного циклу, то резуль­татом можуть бути не тільки (і не стільки) знання гуртківців, а й зміни у пізнавальних інтересах і професійних намірах, у психічних механізмах (мисленні, уяві, пам'яті тощо), а також зміни у співвід­ношенні між репродуктивною та продуктивною сферами психіки дітей, поява прагнення гуртківців до творчості та оволодіння прийомами творчої діяльності тощо.

Єдиною принциповою вимогою до даного розділу програми є можливість розробки системи пере­вірки результативності вивчення курсу на основі опису очікуваних результатів. Така система може бути представлена у вигляді типових завдань для гуртківців, тестів тощо.

Після переліку вимог до знань та вмінь вихованців необхідно вказати форми і методи діагностики, контролю отриманих результатів.

Вимоги до навчальних досягнень учнів вносяться до таблицю «Прогнозований результат»:

Вихованці повинні знати:

Вихованці повинні вміти:

V. Бібліографія

У розділі «Бібліографія» вказується перелік використаної, а також рекомендованої літератури для учнів і педагогів, що оформляється відповідно до бібліографічних вимог.

Перелік літератури надається у відповідності до бібліографічних вимог в алфавітному порядку пріз­вищ авторів. Наприклад:

Література

1. Бех, І. Д. Особистісно зорієнтоване виховання: Науково-методичний посібник [Текст] /1. Д. Бех. — К.: ІЗМН, 1998, — 200 с.

2. Стельмахович, М. Г. Народна педагогіка [Текст] / М. Г. Стельмахович. — К.: Радянська школа, 1985.

Додаткові елементи програми повинні відображати форми і засоби навчання, переважно пов'язані з проблемою забезпечення наочності та практичної спрямованості курсу. Так, для курсів природничого циклу в програмі доцільно розміщувати переліки практичних і лабораторних робіт, тематику екскур­сій. Програми з предметів художнього циклу (музика, образотворче мистецтво, хореографія тощо) по­винні містити короткі методичні рекомендації, які конкретизують завдання і методи викладання тема­тичного матеріалу на основі принципу цілісності, тобто розгляд не видів діяльності, а граней мистецтв як єдиного цілого.

Також до додаткових елементів належать:

• перелік додаткової навчальної літератури;

• список методичної літератури, рекомендованої педагогом;

• список наукової та науково-популярної літератури для вихованців з даного напряму;

• методичні рекомендації щодо реалізації та експериментальної перевірки програми.

Технологічні вимоги до програми

Рукопис має бути зроблений комп'ютерним набором через два інтервали у двох примірниках українською мовою. До рукопису додається електрона версія у текстовому редакторі ШОІШ.

Надаються відомості про автора (колектив авторів): прізвище, ім'я, по батькові (повністю), місце роботи, повна адреса (закладу або домашня), контактні телефони.

 

 

Категорія: На допомогу керівникам гуртків | Додав: Dcdut
Переглядів: 1466 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Годинник
Друзі сайту
  • КОІППО
  • Відділ освіти, молоді та спорту Добровеличківської РДА
  • РМК відділу освіти, молоді та спорту Добровеличківської РДА

  • Copyright MyCorp © 2024
    Зробити безкоштовний сайт з uCoz